Artsobservasjoner

fredag 2. april 2010

Glimt fra min filmdagbok i Beverdalen, mai-09

(Fortsettelse fra forrige blogg, april-09, ligger lenger nede på denne siden)


Mai er en fantastisk måned ute i skogen.
Det er ikke for kalt, og ikke for varmt.
Fuglelivet er helt på topp.
Men i begynnelsen av mai-09 fikk jeg en gledelig overaskelse i Beverdalen.
Det dukket plutselig opp en bever til!
Fantastisk!
Antakelig var det en av motsatt kjønn, for ellers hadde det blitt slosskamp.
De så ut til å trives isammen.
Dette var kanskje begynnelsen på en familie?
Men parringstiden er i januar, så da kan det tidligst bli unger neste år...

En vakker og stille maikveld i Beverdalen...


Beveren svømte rolig rundt å så ut til å trives...


Spurveugla kikket litt på meg, og litt på beveren,
men mest av alt var han nok på utkikk etter mus og småfugler...


Mens skodden drev rolig over dammen ved soloppgang,
hørte jeg beverene gnage og smatte på andre siden...


Den ene beveren fikk mistanke om meg, kom nærmere,
og slo med halen, og advarte da den andre...


Den andre beveren lå da ei stund å vurderte "faren" før han dykket rolig,
og da kunne jeg se luftboblene komme opp til oveflaten og i retning mot hytta...


Lite er så vakkert som en solfyllt og vindstille dag i mai...



En elgokse beitet uforstyrret lenger inne i Beverdalen...

Tekst og foto (tatt ut av film) av Arve Henriksen

(Neste blogg inneholder juni-09)






1 kommentar:

Fruen sa...

Flott innlegg og nydelige bilder...
helt enig mai er en flott mnd :)Jeg for min del elsker høsten,den friske lukten og nydelige farger.
God påske