Artsobservasjoner

lørdag 3. april 2010

Langøreflaggermus-ALEX, dag 1 - 03.04.2010


I dag fant vi en flaggermus. Jeg bestemte meg for å kalle den for Alex.
Da vi først den, var den veldig slapp og bevegde seg nesten ikke.

Vi bestemte oss for å prøve å hjelpe den og tok den med inn.


Vi prøvde å gi Alex vann i et lokk, og la ham i en papp eske så han skulle få det mørkt og rolig,

Vi søkte på internett for å finne ut litt mer om flaggermus. Vi fant mye
interesant informasjon på: www.zoologi.no

Her hadde vi også funnet ut at flaggermus spiser ca.3000 insekter på en natt, dette ble jo ikke akkurat mulig for oss på denne tiden av året og med så lite fluer.
Vi søkte litt rundt og fant Asbjørn Lie, som vi ringte og fortalte om Alex. Han hadde lyst til å komme hit og se på den, og det fikk han jo selvfølgelig lov til. Han fortalte oss at det
te var en langøreflaggermus som egentlig ikke var vanskelig å finne ut av ved synet av de lange, unike ørene
hans. Disse var ca.halvparten av kroppslengden.

Vi prøvde å mate Alex med
mygglarvene vi hadde i fryseboksen, som egentlig var akvariefiskene mine sin mat. Alex hadde det vanskelig med å spise det så vi prøvde noe annet.
Vi kontaktet Jeroen van der Kooij, som driver flaggermus mottaket og er den i
Norg
e som vet mest om hvordan man hjelper flaggermus.
han fortalte oss at det var viktig at Alex måtte få i seg vann, og at han sannsynligvis ikke greide å drikke av en skål.
Så da prøvde vi på nytt med en pipette og Alex drakk.

Nå ligger Alex søtt på en varmeflaske
og får nye krefter. Vi skal gi ham vann en gang til før vi legger oss.


Om du vil ha mer detaljert informasjon om hva som skjedde så kan du besøke min egen blogg:

Flere oppdateringer kommer. Følg med så du kan vite hvordan det går med Alex videre.

Ruth Saltrøe (12)






3 kommentarer:

Fruen sa...

Stakkars,godt han fikk hjelp :)

Kristiansand Zoologiske Forening sa...

Fantastisk innlegg jeg følger med :)Asbjørn

Anonym sa...

Hei Ruth ! Dette var kjempegøy å lese! Det vil jeg følge med på, syns du er supergod til å skrive og lage denne siden! Jeg kjenner t.Bjørg& Marit fra barndommen, og selvfølgelig farmor som du er oppkalt etter. Lykke til med flaggermusen og den flotte siden din her!! Hilsen Bjørg Holm.