Artsobservasjoner

søndag 4. juli 2010

Dagens art: Ospesommerfuglen (4. juli)

Ospesommerfugl, Norges største dagsommerfugl i grusveien mot Terjevann 1. juli 2007.
Et sjeldent syn rundt Kristiansand. Det er første og eneste gang jeg har sett den.

Den flyger nå i slutten av juni og begynnelsen av juli. Den holder i løsvskog med osp, ifølge "Norges sommerfugler" ses den ofte på fuktige grusveier hvor den suger av fuktig jord". Denne har satt seg på - ja en hundedrit.
Kanskje vanlig noen steder, men som sagt eneste observasjon etter et langt liv i naturen på Sørlandet.
Tekst og foto: Asbjørn Lie

2 kommentarer:

Unknown sa...

Næææææh!!! Jeg så akkurat denne i hagen her på Møvig i dag. Helt utrolig.
Jeg reagerte fordi jeg har aldri sett den før.
Men jeg rakk ikke å ta bilde av den før den var borte.
Artig!

Kristiansand Zoologiske Forening sa...

Ja kjempefin sommerfugl, nesten uvirkelig! Flott opplevelse,Asbjørn