Artsobservasjoner

torsdag 15. juli 2010

Glimt fra min filmdagbok i Beverdalen, JANUAR-10

(Fortsettelse fra forrige blogg, des-09, i Beverdalen)

Tekst og foto (tatt ut av film) av Arve Henriksen

Januar 2010 i Bevedalen var meget kald og vakker.
Beverene var "innefrosset" i hele januar,
og jeg var jo spent på åssen vinteren ville bli,
av hensyn til når de kunne komme ut igjen...

Her står jeg oppå beverhytta å kikker ned i et 8-10 cm luftehull i snøen.
Temperaturmåleren jeg har i Beverdalen, viste minus 20!
Men inni ei beverhytte er det aldri under null grader,
så beverene har det fint og lunt inni hytta...

Selv i 20.kuldegrader var snøen i dette 8- 10 cm brede luftehullet kramt helt opp!
Jeg kunne kjenne ei luft/lukt som liknet på en hund som er våt...

Like v demningen har jeg hengt opp noen meiseboller,
og endel småfugler holdt seg rundt her utover vinteren...

Blåmeisen kjempet mot kulda,
og kikket vekselsvis kjapt mellom jakten på mat og eventuelle rovfugler...

...og svartmeisen det samme...

En av sjefene blant småfuglene, spettmeisen...

I hele januar så jeg nye harespor, som her, før soloppgang v beverhytta.
Men selve haren så jeg sjelden, for den er jo mest nattaktiv...

En av de få gangene jeg støkte opp en av harene...

...som da hoppet kjapt og lydløst avgårde.
Haren har ingen problem med hverken kulde eller snødybde,
pga tykk og varm vinterpels,
og store labber som lett bærer haren oppå snøen...


Lenger inne i dalen står en elg å kikker,
og hører kanskje en hare som gnager på beverens hogst?

(Neste blogg inneholder feb-2010 fra Beverdalen)
Hilsen Arve







Ingen kommentarer: