Artsobservasjoner

mandag 18. oktober 2010

GREVLING I HAGEN

Vi bor i Vågsbygd. Søndag morgen 17 oktober 2010 våknet vi og dro opp rullegardinen. Det var strålende vær i Kristiansand - men hva hadde skjedd med plenen vår? Igår var den helt jevn.
Vi gikk ut og studerte gravemerkene nærmere. Det var trill runde hull i plenen, og litt krafsing.
Her ser man størrelsen på hullet. Nå vet jeg hvilket dyr som har laget dette: GREVLING!
Dette er et av de vanligste sportegnene til grevlin: "Snutehull". Når den borrer snuten ned i bakken for å spise en meitemark eller oldenborrelarve, så blir det slike karakteristiske, runde hull.
Jeg tipper at grevlingen har funnet oldenborrelarver hos oss, for jeg finner voksne oldenborrer som surrer rundt i hagen hver sommersesong. Og jeg finner oldenborrelarver når jeg graver i jorda. Tenk så heldig vi er som har noen som utfører biologisk bekjempelse av skadeinsekter i hagen om natten, når vi ligger og sover! Og helt gratis!

Tekst og foto: Beate Strøm Johansen

Ingen kommentarer: