Artsobservasjoner

mandag 25. oktober 2010

Raudsjora eller lavskrika

Lavskrike eller raudsjora som den kalles på Ringebu i Gudbrandsdalen.
Jeg hadde aldri sett lavskrike før og var så heldig å bli med Per Kristian Stokke på familiehytta på Ringebufjellet i Gudbrandsdalen.
Fjellskog med gran og bjørk.
Plutselig dukket lavskrikene opp, jeg tror det var tre stykker. Datoen var 24. oktober 2008. Utrolig flott opplevelse.
Lite sky var de - akkurat som jeg har hørt at de skulle være.
Tilfeldigvis hadde jeg noen brødskiver i lomma!
Dette ble samlet og gjemt vekk i trærne. Hamstring i ei tid med overflod er viktig for å klare seg gjennom vinteren i et tøfft klima.
Desverre har vi ikke lavskrike i Agderskogen. Den er en typisk taigaart knyttet til det store nordlige barskogsbeltet. Men den finnes like over grensa til Telemark. I barskogen skal den væreganske vanlig.
Målet med turen var også å få se jerpe! Det lyktes ikke, vi leitet der og i gode lokaliteter rundt Lillestrøm. Jeg kjenner en som så den ved Tovdalsvassdraget i sommer, så det er nye muligheter for å få se den på Agder! Kanskje det blir en ny tur i jerpeland til sommeren.
Men møtet med lavskrika var en flott opplevelse.
Tekst og foto: Asbjørn Lie

Ingen kommentarer: