Artsobservasjoner

fredag 1. april 2011

HAVØRN inni vinterfjellet

Lørdag 19.mars 2011 var jeg på skitur med 5 damer i et øde fjellområde i grensa mellom Bykle (Aust-Agder) og Vinje (Telemark), øst for riksveien gjennom Setesdalen til Haukeligrend. Det var nydelig vær, omtrent 5 minus, og mange hvite ryper som vi skremte opp. Plutselig fikk jeg øye på en svær rovfugl som sirklet over en fjelltopp. Jeg trodde det måtte være en kongeørn, for det er vel omtrent bare kongeørn og jaktfalk som overvintrer i norske høyfjell av rovfuglene?
Selv om jeg bare hadde en 200mm på min Nikon D60, så knipsa jeg noen bilder. Ørna ble en liten sort prikk på bildene. Da jeg fikk lagt bildene inn på PCn og vist dem til noen fugle-eksperter (Asbjørn Lie og Roar Solheim), så viste det seg at fuglen var en HAVØRN! Brede vinger, hvit stjert med sort kant ytterst, gult/lyst nebb, stort hode som liksom henger fremover/nedover - er alle kjennetegn på havørn (relativt ung fugl, 1 eller 2 år gammel). Roar fortalte at det ikke er så uvanlig å se havørn langt inni fjellet. Så der har jeg lært noe nytt!

Tekst og foto: Beate Strøm Johansen

Ingen kommentarer: