Artsobservasjoner

søndag 19. juni 2011

Blåvingevannymfe, Calopteryx virgo

Plutselig fikkjeg øye på denne flotte vannymfa på vei inn mot Terjevann. Jeg kan ikke huske å ha sett den her før og jeg hav vandret denne veien gjennom mangeår. Den holder til ved bekker og elver med rennende vann. Jeg vet den holder til ved Søgneelva - så veien dit er ikke så lang. Dette er en hann!
Hunnen er mindre fargesprakende og går mer i brunt og litt rødt!

En flott opplevelse, det var i alle fall to hanner og to hunner.

Hunnen!


Også denne lille røde vanymfa med metallic grønne flekker holdt til i samme område! Rød vannymfe, Pyrrhosoma nymphula, den eneste vannymfa vi har med rød bakkropp!

I bladverket like ved fikk jeg øye på et gulløye, Chrysoperla carnea - eller kanskje en snarlik art? Den overvintrer i bygninger, og jeg har ofte sett den i vindukarmen gamle hus på våren. Et nyttedyr i hagen, larven lever av bladlus!

Tekst og foto: Asbjørn Lie

Terjevann, juni 2011.

Ingen kommentarer: