Artsobservasjoner

mandag 21. november 2011

Film og fortelling fra Beverdalen

Heisann, jeg skal vise litt film med fortelling fra mine opplevelser i Beverdalen
i Zoologisk Forenings novembermøte tirsdag 22/11 kl.18:30,
på Agder Naturmuseum.
Jeg har fulgt en beverlokalitet i 3 år, og filmet igjennom alle årstidene,
og i all slags vær.
Det blir noe av det samme som jeg viste for ett år siden,
men forkortet ned + at det er et HELT nytt år med store, bokstavlig talt,
hendelser der inne!

Jeg studerer kjempeospa som beveren begynte å gnage på i slutten av februar i år.
Diameteren er 92 cm!!!
Åssen dette gikk, får du svar på til tirsdag.
Hvis ospa veltet, ville hun velte på hytta, demningen eller ut i dammen?
Eller står hun enda?
Ospa står bare 7 meter fra beverhytta!


En "tennårings" hannbever, antakelig 4 år, har jeg fulgt i nesten 3 år.
Jeg drømte om at han skulle få besøk av en gjevngammel hunnbever......og
kanskje få unger etterhvert, men ikke lett i en avsidesliggende dal...
Men men, hva som har skjedd i Beverdalen, kan du få svar på til tirsdag.
Film og fortelling på ca 1 time og 20 minutt!
Jeg ville hatt med MYE mer, men da kommer dere til å zzzzovne....
Jeg har filmet ca 50 timer i og rundt Beverdalen,
-av dyreliv, spor, vær og vind.

Hilsen Arve Henriksen



4 kommentarer:

Anders Tveit sa...

Dette er utrolig spennende.
Det du her forteller om viser hvor viktig det er å jobbe over tid med et tema eller prosjekt.
Når vi fordyper oss i et prosjekt dukker der ofte opp helt uante muligheter til bilder og ofte inntrer situvasjoner man på forhånd ikke hadde tenkt seg.
Og så blir fortellingen så mye mer interessant når man går i dybden!
Lykke til videre, Arve!

Mvh. Anders Tveit.

Anne-Lise sa...

Dette er kjempespennende, Arve! Lurer fælt på den ospa... Break a leg under visninga hos Zoologisk i morgen. Ser fram til at også vi i BioFoto Sørlandet får sett dette i januar! :-)

Anonym sa...

Jeg fikk nettopp se denne dokumentaren på nrk og den var veldig for seg gjort og fantastiske vinkler etc. Var rolig og behagelig å se på i forhold til animal planet som er ganske så stressende. Musikken som er brukt er veldig fin, men rulleteksten gikk så fort forbi på min lille gamle tv at jeg ikke greide å få med meg hvem som har laget musikken. Fant dokumentaren på nrk sine hjemmesider men der er rulleteksten fjernet. Er det veldig hysj hysj hvem som har komponert musikken? Noe av det beste jeg har hørt på en stund. Er det mulig å få vite hva musikken heter som er brukt i bakgrunnen?

Anonym sa...

Jo, viser seg at rulleteksten var der, var bare et påskeprogramreklame eller noe sånt først før rulleteksten kom. Virket som om den var blitt klippet vekk bare. Men fant ut av musikken som var blitt brukt nå, for den var fin. Musikken utgjør halve programmet egentlig.