Artsobservasjoner

tirsdag 18. mars 2014

Merkelig, liten manet : Tima bairdii

Søndag 9.mars 2014 fant jeg noen små, rare maneter i sjøen helt inne ved brygga ved Agder marina/Vinterstø/Gjeving i Tvedestrand kommune.
  Jeg tok noen bilder med undervannskamera som jeg alltid har med meg.

I boka "Dyreliv i havet" fant jeg maneten som ikke har norsk navn, den heter Tima bairdii hvis jeg har artsbestemt den riktig.
Jeg sendte bilder til Havforskningsinstituttet. De er svært velvillige til å svare på spørsmål fra publikum, og har en egen spørre-side på nettsida deres.

Nå har jeg fått svar fra Havforskningsintstituttet, og det er faktisk Tima bairdii!

Anders Jelmert svarer dette: "For meg ser dette ut som Tima bairdii . Den har absolutt vært observert tidligere i britiske og skandinaviske farvann. Blant annet Kattegat/Gøteborgsområdet. Når den har vært funnet der, kan vi forvente at den også kan finnes hos oss.
T. bairdii har tidligere forekommet i store tettheter, faktisk så høye at det ble spekulert ( eller slått fast?) at den hadde betydning for rekefiskeriene i Skagerrak/Nordsjøen."
(Se: http://books.google.no/books/about/The_Influence_of_the_Medusa_Tima_Bairdii.html?id=E4vStgAACAAJ&redir_esc=y )Vis mer

 
Tekst og foto: Beate Strøm Johansen
 

Ingen kommentarer: